מדריך לטעינת רכב חשמלי – Electric Vehicle 

טעינת הרכב החשמלי היא חלק חיוני בעלויות השוטפות של הרכב אותו אתם רוצים לרכוש , מגוון אופציות טעינה הן טעינה נייחת ,  טעינה ניידת או טעינה ציבורית ,  מגוון הטעינות יכולות לבלבל כל נהג חדש הנחשף בפעם הראשונה עם רכב פלאג אין או חשמלי מלא , היכרות עם הסוגים התקעים והכניסות יכולה לעזור להבין ולהחליט מה מעוניינים לרכוש ומה ההוצאות העתידיות הן בטעינת החשמל והן ברכישת עמדת הטעינה המומלצת עבורכם  . כדי להקל על התהליך נסביר לכם במעט ואתם תוכלו להבין את זה תוך זמן קצר.

מידע בסיסי

הן לרכבי רכב חשמליים מלא והן לרכבים חשמליים היברידיים נטענים (PHEV) יש סוללות מובנות שצריך להטעין כל פעם מאספקת חשמל חיצונית.
לרכבים יש כניסות לחיבור כבל טעינה, אבל לא כולם זהים.
לעתים לרכבים מסיימים יש שני פתחי טעינה; אחד עבור טעינת AC ואחד עבור DC. כניסת/כניסות הרכב יהיו תלויות במותג הרכב בסוללה ובקצה הטעינה .
הרוב המכריע של רשתות החשמל ברחבי העולם משתמשות בזרם חילופין (AC) כדי להפיץ חשמל.
רוב הבתים מוזנים כמעט אך ורק עם מתח AC. סוללות משתמשות בזרם ישר (DC) ולכן הטעינה דורשת המרת מתח AC למתח DC.
חשמל AC משמש לטעינה 'איטית'  ו-DC משמש לטעינה 'מהירה'. 

 

טעינה איטית ומהירה (AC)

כאשר משתמשים בחשמל AC לטעינה, מטען מובנה המשולב בתוך הרכב הופך את ה-AC הנכנס ל-DC כדי להישלח למצבר. טעינת AC מתרחשת באמצעות אחד משני סוגים של תקע טעינה, המכונה בפשטות סוג 1 (Type) וסוג 2 (Type) .

תקע טעינה מסוג Type2

תקע הטעינה מסוג 2 הוא תקן אירופאי (IEC 62196) עבור כל דגמי המכוניות החשמליות החדשות שיוצרו משנת 2017 . התקע תוכנן בשנת 2014 על ידי MENNEKES, ולכן נהוג לכנות את התקע של MENNEKES. המחבר מכיל שבעה מגעים (פינים) 
השורה העליונה מכילה 2 מגעי איתות קטנים (קונטרול ופיקוד) , השורה האמצעית מורכבת ממגע אדמה מרכזי ושני מגעים חיצוניים המשמשים לאספקת חשמל, ובשורה השלישית יש שני מגעים נוספים אשר, אם הם מחוברים, ניתן לקבל טעינה תלת פאזית .

תקע טעינה מסוג Type1

תקע סוג Type1 הוא תקן יפני ואמריקאי לטעינת רכבים חשמליים ופלאג אין . לתקע יש בית מעוגל ותפס שעוצר את תנועת התקע בשקע. המחבר מכיל 5 מגעים (פינים). בדומה לתקע מסוג Type2 , סוג Type1 מכיל 2 מגעי איתות קטנים (קונטרול ובקרה) , מגע הארקה ושני מגעים לאספקת חשמל. ההבדל העיקרי בין התקעים מסוג Type1 וסוג Type2 הוא הנוכחות של 2 מגעי הכוח הנוספים שמספקים לתקן Type2 יכולת עבודה בתלת פאזי עד 22Kw.
מכוניות שמגיעות בתקן אמריקאי כולן מגיעות בתקן Type1 .

 

טעינה מהירה (DC)

לטעינה מהירה יותר, יש להשתמש בעמדות ב-DC אולטרה מהירות שנמצאות בדרך כלל בכבישים בינעירוניים ובתחנות דלק . בדיוק כמו בטעינת AC, יש להזין את מצבר הרכב בחשמל DC, כאן חייבת להתרחש המרה מ AC ל DC. ההבדל העיקרי הוא המיקום של המרה זו; לטעינת DC מהירה, AC מומר ל-DC בתוך תחנת הטעינה והזרם מועבר לאחר מכן דרך הכבל ישר לתוך מצבר הרכב. ישנם שני סוגים של טעינת DC; מערכת טעינה משולבת (CCS) ו-CHAdeMO.

תקן מסוג CHAdeMO

CHAdeMO הוא תקן טעינה מהירה DC ​​שתוכנן על ידי יצרני רכב יפניים בשנת 2010. אומרים שהשם הוא תרגום CHArge de MODe, CHAdeMO מסוגל להטעין רכבים בהספק של עד 62.5kW, ו-CHAdeMO 2.0 מסוגל להספק עד 400kW. נכון לעכשיו, CHAdeMO הוא פרוטוקול הטעינה הסטנדרטי היחיד שאומת לטעינה של Vehicle-to-Grid (V2G).

תקן מסוג CCS

Combined Charging System, או CCS, הוא תקן טעינה מהירה DC ​​מתחרה שתוכנן על ידי יצרני רכב בגרמניה. חיבור ה-CCS משלב את כניסות ה-AC ו-DC באמצעות פיני תקשורת משותפים, כך שמצמד הרכב מורכב מתקע מסוג Type2 עם 2 פיני DC למטה. בעת טעינת AC, נעשה שימוש רק בחלק העליון של כניסת הכניסה. 2 פיני ה- DC מכוסים בדרך כלל. בעת שימוש במערכת CCS, המצמד הגדול יותר משתמש בכל הכניסה. CCS מסוגלת להטעין רכבים בהספק של 80-350 קילוואט.

 

מצבי טעינה

שיטות הטעינה מכונות בדרך כלל גם ב'מצב'. ישנן ארבע קטגוריות, המכונה בפשטות Mode 1, Mode 2, Mode 3  Mode 4

Mode 1

זוהי שיטת הטעינה הפשוטה ביותר. הרכב מחובר לרשת החשמל באמצעות שקע 3 פינים רגיל בבית או בבניין עם כבל פשוט. טעינת Mode 1 משמשת בדרך כלל רק לטעינת כלי רכב עם דרישות כוח מינימליות, כגון קטנועים/טוסטוסים. יצרני רכבים הפסיקו להשתמש בשיטה זו של טעינה ברכבי פלאג אין וברכבים חשמליים מכיוון שהכבל פעיל בכל עת, גם כאשר הרכב מנותק. לצד זה, אין תקשורת בין התקע לרכב לניטור והפסקת הטעינה.

Mode 2

טעינת Mode 2 דומה ל- Mode 1, אך נעשה שימוש בכבל עם התקן הגנה משולב. הטעינה נעשית שוב באמצעות שימוש בתקע 3 פינים  ולכבל יש התקן הגנה מובנה (לעיתים קרובות קופסה בכבל) המנטר את צריכת החשמל והטמפרטורה. התקן ההגנה משפר מאוד את הבטיחות . ישנן חברות שמספקות כבל Mode 2 בעת רכישת רכב,

Mode 3

טעינת מצב 3 משתמשת בנקודת טעינה קבועה (עמדת טעינה) המכילה את התקן המגן עם שקע ייעודי או כבל מחובר קבוע. שיטה זו בטוחה בהרבה מטעינת Mode 1 או Mode 2 שכן נקודת הטעינה מחוברת במעגל חשמלי נפרד. טעינת Mode  3 היא AC, כך שהמטען בתוך הרכב ממיר מתח AC ל-DC והיא כרגע הפתרון האולטימטיבי לטעינת רכב בחניה קבועה .

Mode 4

טעינת Mode 4 זהה בהרבה  ל- Mode 3, אבל הטעינה משתמשת במתח DC ולא AC (עמדות טעינה ציבוריות) . כמו Mode  3, נעשה שימוש בנקודת טעינה קבועה עם מעגל ייעודי משלה ואלקטרוניקה בקרה. ההמרה AC ל DC מתרחשת בתחנת הטעינה עצמה, לא בתוך הרכב, ואז מתח DC נשלח ישירות למצבר לטעינה אולטרה מהירה . עמדות אלה מגיעות בדרך כלל עם ארון נפרד גדול מכיל לעתים קרובות את ממיר AC ל-DC. בגלל המתח והזרם הגבוהים, כבל הטעינה תמיד קשור לנקודת הטעינה (כמו בתחנת דלק) – אתה לא יכול להשתמש בכבל שלך כדי להטעין.